Během studia

  • Zápisy předmětů zakončených zkouškou (jsou uvedeny v ISP) provádí studijní referentka (v 1. ročníku po schválení ISP, v dalších ročnících při zápisu do vyššího ročníku). Tyto předměty schvaluje oborová rada a student je nesmí sám přidávat ani odebírat.
  • Zápisy předmětů zakončených zápočtem (nejsou součástí ISP) provádí student sám v Portálu studenta po dohodě se školitelem v průběhu akademického roku (od 15. 9. do 31. 7.) tak, aby dodržel následující podmínky:
    – v každém ročníku musí získat min. 20 kreditů,
    – v každém ročníku musí splnit Disertační seminář určený pro daný ročník,
    – po dobu studia musí student splnit 1x všechny povinné předměty a minimální počet PV předmětů z jednotlivých skupin, a to v ročníku doporučeném ve studijním plánu,
    – za celou dobu studia musí získat nejméně 240 kreditů.

Pozn.: Některé předměty lze v průběhu studia zapsat vícekrát, ale jen 1x za akademický rok.

Pozápisové změny v Portálu studenta:

Postup přidání předmětu do E-indexu:

(UIS – Portál studenta – Moje studium – Registrace a zápisy)
do rámečku vyplnit přesný kód nebo název předmětu – dohledat – označit – přidat označené předměty – PROVÉST ZMĚNY V ZÁPISE – ještě jednou PROVÉST ZMĚNY V ZÁPISE (nutno potvrdit 2x)!

Všechny studijní povinnosti zapsané v daném AR musí student splnit do 31. 7. V případě, že se mu to nepodaří, musí:

  • u předmětů zakončených zkouškou – dát žádost o změnu ISP, kterou schvaluje školitel, oborová rada a děkan;
  • u předmětů zakončených zápočtem – sám tyto předměty odebrat z aktuálního období z E-indexu.

Postup odebrání předmětu z E-indexu:

(UIS – Portál studenta – Moje studium – Registrace a zápisy)
z tabulky „zvolené předměty“ označit předmět, který chcete odebrat – odebrat označené předměty – PROVÉST ZMĚNY V ZÁPISE – ještě jednou PROVÉST ZMĚNY V ZÁPISE (nutno potvrdit 2x)!

Pokud je zkoušejícím odborného předmětu školitel studenta, musí být zkouška komisionální, přičemž minimální počet členů komise jsou dva (čl. 36 Studijního a zkušebního řádku Mendelovy univerzity). Z takové zkoušky musí být vyhotoven zápis. Vyplněný a podepsaný formulář předejte po zkoušce studijní referentce, založí jej do spisu studenta.

Metodika DisP (šablona)

Metodiku disertační práce odevzdávají všichni studenti 1. ročníku doktorského studia.

Celkový rozsah by měl odpovídat alespoň 5 normostranám bez titulní strany a seznamu citované literatury. Termín odevzdání je celofakultně do 31. března 2024, jednotliví předsedové oborových rad však mohou určit vlastní termín pro odevzdání Metodiky.

Soubor s vaší Metodikou vložte v UIS do odevzdávárny předmětu Disertační seminář I v záložce „Rozpisy témat a odevzdávárny“. Jsou zde připraveny jednotlivé odevzdávárny pro všechny studijní programy s názvem např. „D-ABK – Metodika DisP“.

Po odevzdání Metodiky budete vyzváni k jejímu osobnímu představení předsedou oborové rady příslušného studijního programu. V případě významnějších připomínek budete mít možnost Metodiku upravit a znovu obhájit před oborovou radou. Úspěšná obhajoba Metodiky je součástí podmínek pro úspěšné absolvování předmětu Disertační seminář I.

Vlastní doporučená osnova Metodiky je následující:

Anotace
Zde se očekává stručná charakteristika disertační práce, která je současně vložena v Individuálním studijním plánu. Měla by být v rozsahu cca polovina normostrany a měla by stručně charakterizovat téma disertační práce, uvést hlavní cíle práce a nastínit jejich řešení.

Úvod
Zde stručně popište význam tématu a důvody, proč bylo dané téma zvoleno s rozsahem do cca poloviny normostrany.

Literární přehled
Zde uveďte současný přehled poznání, východiska práce, resp. literární rešerši z oblasti tématu vaší disertační práce, tj. přehled toho, co již bylo uděláno a zdokumentováno především ve vědecké literatuře a dalších relevantních zdrojích. Mělo by být prokázáno, že vámi zvolená problematika navazuje na poslední poznatky v řešené odborné oblasti a že vaše disertační práce má potenciál na významné rozšíření dané vědní oblasti, a tím i na kvalitní publikační výstupy. Předpokládaný rozsah je minimálně 2 normostrany.

Hypotézy
Zde uveďte hlavní vědecké hypotézy v několika přehledných bodech.

Cíle práce
Zde se očekávají hlavní, popř. dílčí cíle práce nejlépe v několika přehledných bodech. Cíle práce budou posuzovány spolu s vlastní metodikou z hlediska věcné a časové splnitelnosti. Oborová rada bude mj. posuzovat, zda splnění cílů přinese nové vědecké poznatky či aplikační výstupy, tzn. publikovatelnost či uplatnitelnost získaných výsledků a tím i jejich obhajitelnost. Předpokládaný rozsah Hypotéz a Cílů práce je cca polovina normostrany.

Popis řešení
Zde popište hlavní kroky plánované pro řešení tématu, rámcový metodický postup, zamýšlený rozsah studie / experimentů, metodiku získávání dat a zpracování a vyhodnocování získaných dat. Oborovou radou bude posuzována adekvátnost navrženého způsobu řešení a vědeckých metod zkoumání. Předpokládaný rozsah je minimálně 1 normostrana.

Harmonogram řešení
Zde uveďte časový harmonogram řešení disertační práce stručně v bodech nebo do tabulky. Chronologicky uveďte, ve kterých měsících nebo čtvrtletích budete zpracovávat literární rešerši, provádět experimenty nebo sběr dat, zpracovávat či vyhodnocovat získaná data atd.

Přínosy řešení a možnosti využití výsledků
Zde uveďte, jaké budou předpokládané přínosy, resp. nové poznatky pro váš vědní obor. K čemu přispěje řešení tématu vaší disertační práce, ať už pro vědu a výzkum nebo pro praxi (zejména u aplikovaného výzkumu).

Spolupráce a návaznosti
Zde uveďte návaznost na předchozí kvalifikační práce (např. diplomovou práci), návaznost na dlouhodobou vědecko-výzkumnou činnost školícího pracoviště, popř. návaznost na bilaterální dohody školícího pracoviště, včetně spolupráce s komerčními subjekty. Je práce součástí komplexního projektu nebo jde o individuální úkol? Bude vznikat disertační práce jako součást řešení výzkumného projektu (GA ČR, MZe, TA ČR, MPO a dalších)? Bude doktorand při řešení zapojen do širšího týmu? Předpokládá se spolupráce s dalšími institucemi nebo odborníky a v jakém rozsahu (event. mezinárodní spolupráce)?

Předpokládané výstupy
Zde uveďte předpokládané výstupy vycházející z cílů vaší disertační práce, zejména v podobě publikací ve vědeckých časopisech nebo v podobě aplikačních výstupů v návaznosti na znění zákona o vysokých školách (§47, odst. 4) „Disertační práce musí obsahovat původní a uveřejněné výsledky nebo výsledky přijaté k uveřejnění“. Jmenujte předpokládané vědecké časopisy pro vaše publikace. Konference a další výstupy stačí uvést rámcově, ale je možné i blíže specifikovat.

Financování
Zde uveďte způsob financování výzkumu / studie pro disertační práci. Uveďte číslo grantu či projektu, ze kterého budou financovány náklady na řešení disertační práce. V případě financování školicím pracovištěm uveďte, zda bylo toto projednáno s vedoucím ústavu. Uveďte také návrhy projektů k tématu disertační práce, které zamýšlíte podat.

Citovaná literatura
Zde uvedete seznam použité literatury.

K postupu do dalšího ročníku studia jsou důležité následující termíny:

31. červenec

  • Do tohoto data je nutné úspěšně vykonat zkoušky ze všech zvolených předmětů a splnit zápočty a další studijní povinnosti daného ročníku. K tomuto datu se uzavírá možnost přidávat a odebírat předměty v E-indexu.
  • Je to také termín, do kterého musí student podat na studijní oddělení Žádost o změnu ISP, pokud nesplnil studijní povinnosti daného ročníku, příp. potřebuje provést jinou změnu ISP.

31. srpen

  • V průběhu srpna vyplní v UIS školitel a předseda oborové rady Zprávu o průběhu doktorského studia. Zápis do dalšího ročníku je možné provést až na základě doporučení k pokračování ve studiu v této Zprávě o průběhu.

Jedná se o výroční hodnocení každého doktoranda, které v UIS vypracovává školitel a schvaluje oborová rada k 31. 8. daného akademického roku. Ve Zprávě o průběhu doktorského studia se uvádí podíl doktoranda na pedagogické činnosti, podíl doktoranda na vědecko-výzkumné činnosti, publikační činnost a aktivní účast na konferencích a seminářích, tuzemské a zahraniční stáže, stav rozpracování disertační práce a další aktivity a odborné zkušenosti významné pro průběh studia.

Závěr a doporučení školitele a oborové rady jsou stěžejní pro postup do dalšího ročníku studia.

Zprávu o průběhu doktorského studia najdete v Portálu studenta – Moje studium – Ph.D. výsledky – Zpráva o průběhu doktorského studia.

  • Zápis do vyššího ročníku provádí studijní referentka v první polovině září.
    Student má možnost vybrat variantu, která mu lépe vyhovuje:
  1. zápis s osobní účastí na studijním oddělení (přesné termíny jsou studentům oznámeny prostřednictvím webových stránek fakulty),
  2. zápis bez osobní účasti na základě žádosti zaslané e-mailem příslušné studijní referentce.

Do vyššího ročníku může být zapsán pouze student, který:

  • má ve Zprávě o průběhu doktorského studia doporučeno pokračovat ve studiu,
  • má splněny všechny předměty z ISP, popř. schválenou Žádost o změnu ISP,
  • získal za každý ročník min. 20 kreditů,
  • získal zápočet za disertační seminář daného ročníku,
  • má v E-indexu zapsány zkoušky a zápočty ze všech předmětů zapsaných na daný AR (popř. viz odstavec Zápisy předmětů),
  • má potvrzenu správnost osobních dat v UIS.
  • Splnění všech studijních povinností vyplývajících ze studijního plánu daného studijního programu a z individuálního studijního plánu studenta,
  • dosažení 240 kreditů (teprve po získání 240 kreditů se student může přihlásit ke státní doktorské zkoušce a obhajobě disertační práce),
  • státní doktorská zkouška,
  • obhajoba disertační práce.

Harmonogram akademického roku 2024/2025 pro doktorské studium

Termínakce
1. 9. 2024Začátek akademického roku 2024/2025
2. – 16. 9. 2024Zápisy do vyššího ročníku na akademický rok 2024/2025
12. 9. 2024Zápis do 1. ročníku + seminář Úvod do studia
12. 9. 2024 – 31. 7. 2025Pozápisové změny v Portálu studenta
do 13. 12. 2024Odevzdání schválených ISP (1. ročníky)
do 13. 12. 2024Vypracované a schválené Zadání disertační práce v UIS (1. ročníky)
do 31. 3. 2025Odevzdání Metodiky disertační práce (1. ročníky)
do 31. 3. 2025Odevzdání schválených ISP (studenti, kteří přestoupili do nových akreditací)
do 31. 3. 2025Vypracované a schválené Zadání DisP v UIS (studenti, kteří přestoupili do nových akreditací)
do 31. 5. 2025Obhajoba Metodiky disertační práce před oborovou radou (1. ročníky)
do 31. 7. 2025Splnění studijních povinností v AR 2024/2025
do 31. 7. 2025Odevzdání žádostí o změnu ISP
do 31. 8. 2025Vyplnění Zprávy o průběhu doktorského studia (školitel + OR)
31. 8. 2025Konec akademického roku 2024/2025
1. – 15. 9. 2025Zápisy do vyššího ročníku na akademický rok 2025/2026
11. 9. 2025Zápisy do 1. ročníků

NAŘÍZENÍ DĚKANA 1/2024 – Harmonogram akademického roku 2024/2025 na Agronomické fakultě MENDELU